Słów kilka o prekursorce nowoczesnej pedagogiki „przenikniętej duchem miłości, humanitaryzmu i tolerancji”, w której najważniejsze miejsce zajmuje dziecko, doświadczające przez cały czas podmiotowości i współpodmiotowości.

 

Kim była Maria Montessori ?

Maria Montessori żyła w latach 1870 – 1952. Byłą wybitnym lekarzem i pedagogiem. Była pierwszą kobietą we Włoszech, która uzyskała tytuł „Dottoressa” w dziedzinie psychiatrii. Stworzyła swoją unikatową i wspaniałą metodę uczenia się dziecka, opartą na jego obserwacji. Zwróciła uwagę pedagogów, psychologów i innych specjalistów na dziecko jako istotę aktywną i zdolną do koncentracji, która samodzielnie kształtuje własną osobowość, indywidualność.

Co jest istotą pedagogiki Montessori ?

Istota pedagogiki Marii Montessori polega na stwierdzeniu, że każde dziecko jest inne i powinno rozwijać się według stworzonych przez siebie indywidualnych planów rozwojowych. W planach tych zapisane są jego możliwości, kompetencje i umiejętności, umożliwiające mu naukę samodzielną i efektywniejszą.

Otoczenie

Warunkiem jak najwszechstronniejszego rozwoju dziecka jest przygotowane otoczenie. Montessori zwracała uwagę na to, że dziecko musimy traktować, jak specjalnego gościa – dla niego powinniśmy przygotować specjalnie dostosowane do jego potrzeb otoczenie. Pomocy naukowe umieszczone w sali są inspirujące i zachęcającę dzieci do pracy własnej. Zadaniem nauczyciela i rodzica  jest pomoc, wsparcie, ale tylko w tym wypadku, gdy dziecko o nie poprosi.

Napisz do nas

Idź w górę
facebook_page_plugin