Przed budynkiem Zespołu Szkoł im. Juliusza Verne’a znajduje się proste, ale bardzo ciekawe stanowisko doświadczalne czyli „Trzy wahadła”. To trzy kule zawieszone na sznurkach o różnych długościach.
Co można z nimi zrobić?
Można delikatnie i rytmicznie pociągać wspólną linkę, żeby spróbować rozkołysać wahadła. Ale nie każde pociągnięcie zadziała! Będzie to możliwe tylko wtedy, gdy będziemy poruszać linką z odpowiednią częstotliwością (czyli w odpowiednim rytmie), jedno z wahadeł zacznie mocno się kołysać. Nazywamy to rezonansem.
Każde wahadło ma inną długość, więc ma też inny rytm (częstotliwość), w jakim lubi się poruszać. Dlatego nie da się rozkołysać wszystkich trzech wahadeł jednocześnie – każde reaguje tylko na swój własny rytm.
Czego można się nauczyć?
Dzięki temu doświadczeniu uczniowie mogą łatwo zrozumieć:
- czym są drgania i częstotliwość,
- czym jest rezonans,
- jak długość sznurka wpływa na ruch wahadła – im dłuższy sznurek, tym wolniejsze kołysanie.
Ciekawostka.
W 1940 roku w USA zawalił się ogromny most nad cieśniną Tacoma. Wiatr wprawił most w drgania w taki sposób, że powstał rezonans – most zaczął się tak mocno kołysać, że w końcu się rozpadł! To pokazuje, że rezonans może być nie tylko ciekawy, ale też bardzo groźny.



