Co oznacza stosowanie w ocenianiu uczniów zielonego długopisu? Jak uczy się według zasad Marii Montessori? Jak budować dobre relacje z uczniami? Odpowiedzi między innymi na te pytania udzielają nauczyciele Zespołu Szkół im. Juliusza Verne’a na profilu YT szkoły.
Profil powstał po to, żeby opowiadać o sposobach nauczania, o ważnych wydarzeniach w życiu szkoły
a także o nauczycielach i uczniach. Z nagranych materiałów można dowiedzieć się, jaka jest filozofia szkoły i jak realizują ją poszczególnie pedagodzy.
W Zespole Szkół im. Juliusza Verne’a w nauczaniu wykorzystywana jest metoda Marii Montessori.
– Maria Montessori była niesamowitą osobowością, była kobietą, która znacznie wyprzedziła swój czas. Stworzona przez nią metoda jest bardzo ciekawa. Dzieciaki uczą się w ten sposób, że to one sterują swoją nauką, ale dzieje się to na określonych zasadach. Dzieci uczą się tych zasad i odpowiedzialności za naukę. Potem mają poczucie sprawczości, czyli widać wyraźnie czego się uczą. Sami potrafią się ocenić, ile potrafią i co jeszcze przed nimi – mówi dr Agnieszka Zaremba dyrektor Zespołu Szkół im. Juliusza Verne’a.
W materiałach zamieszczonych na profilu YouTube szkoły o tym, jak ważne są dobre relacje z uczniami opowiadają angliści Łukasz Szcześniak i Dariusz Sadura.
Pedagodzy podpowiadają także, jak te relacje budować, wspominają także swoich nauczycieli.
Wicedyrektor szkoły Martyna Sierka w jednym z materiałów wyjaśnia dlaczego w placówce nie ma stosowanego oceniania cyfrowego.
– Zamiast oceniania ważne jest docenianie, czyli wspieranie uczniów w procesie uczenia, towarzyszenie mu. Zobaczyliśmy, że te oceny cyfrowe powodują taką niezdrową rywalizację, a także uczenie się dla stopni. Tymczasem ważne jest to co uczniowie potrafią, co zapamiętują i jak wykorzystują zdobytą wiedzę – mówi Martyna Sierka.
Wicedyrektor szkoły tłumaczy także dlaczego w ocenianiu prac uczniów wykorzystywany jest zielony a nie czerwony długopis.
– Do tej pory nauczyciel poprawiał błędy na czerwono, my również to robiliśmy, bo tak sprawdzane były nasze prace. Kiedy dostawałam dyktando, w którym wiele rzeczy było zaznaczonych na czerwono,
to myślałam ile nie potrafię, ile nie umiem. W szkole zamieniliśmy czerwony długopis na zielony, którym zaznaczamy, to co jest dobrze zrobione. Natomiast reszty nie podkreślamy. Dziecko musi w swojej odpowiedzialności poszukać błędów, sprawdzić, jak je poprawić. Dzięki tej metodzie uczniowie czują się docenieni – mówi Martyna Sierka.
Na profilu youtube szkoły będą pojawiać się także materiały przygotowane przez uczniów. Link do szkolnego kanału YT https://tiny.pl/dl5lw