ocena koleżeńska
Ocena koleżeńska to ocenianie określonego zadania czy zachowania przez innych uczniów. Wartość tej metody dla uczniów polega m.in. na stwarzaniu okazji do poczucia sprawstwa, kształtowania poczucia własnej wartości, rozwijania umiejętności komunikacyjnych, społecznych, budowania empatii i umiejętności współpracy.
samoocena
Polega na tym, że uczeń samodzielnie ocenia wykonane przez siebie zadanie ( w oparciu o wzór), ocenia własne postępy i własne zachowanie. Wartość samooceny polega m.in. na wzięciu odpowiedzialności za swój proces uczenia, rozwija samodzielność, krytyczne myślenie i pewność siebie.
szkołą bez dzwonka
Choć może się to wydawać drobiazgiem, to my wiemy ( i wiedzą to także nauczyciele, rodzice i uczniowie innych szkół, w których dzwonek zamilkł), że brak głośnego, agresywnego sygnału działa cuda! Uczniowie nie są gwałtownie odrywani od swojej pracy w momencie skupienia czy koncentracji. W szkole jest ciszej. Zmniejszamy poziom stresu. Uczniowie ciszej opuszczają sale dydaktyczne. Pracujemy nad zarządzaniem sobą w czasie.
prace domowe
Prace domowe są sporadycznie zadawane. Mają na celu utrwalenie wiedzy i umiejętności nabytych podczas lekcji.
relacje
Tworzymy, pielęgnujemy, doceniamy.
Zarówno te między dziećmi, młodzieżą, jak i ten na linii uczniowie-nauczyciele, rodzice-nauczyciele.
Razem się cieszymy, wspólnie rozwiązujemy problemy. Wszyscy mamy wpływ na to jak wygląda i funkcjonuje nasza szkoła.
metoda projektów
Jest to forma pracy z uczniami, która polega na realizacji zadań związanych z wybranym tematem, zgodnie z zainteresowaniami i potrzebami uczniów.
Przykład: jednym z projektów klasowych klas 2.gich była segregacja śmieci. Uczniowie samodzielnie poszukiwali informacji o recyklingu, sprzątali las i segregowali znalezione odpady, robili lapbooki, prezentowali swoją wiedzę uczniom z klas 1.szych i 3.cich, urządzili pokaz mody w wykonanych przez siebie strojach zerowaste.
brak bieżących ocen cyfrowych
Czyli od 1 do 6.
Postawiliśmy za to na rzetelną ocenę opisową. Uczniowie otrzymują za każdym razem informację zwrotną. Dotyczy ona tego, jak uczeń przygotował się do konkretnego zadania (np. prezentacji), na ile opanował materiał (kartkówka, sprawdzian), co zrobił dobrze, co wymaga utrwalania, jak poprawić błędy.
Nie ma presji na średnią 6,0, na czerwony pasek. Ważne, że uczniowie wiedzą co potrafią, wiedzą nad czym powinni jeszcze popracować, potrafią poprawić błędy, traktując je jako edukacyjny walor.