41 300-36-63

25-562 Kielce

Peryferyjna 17

123 456 789

info@example.com

Goldsmith Hall

New York, NY 90210

07:30 - 19:00

Monday to Friday

Standardy ochrony małoletnich

Poniżej zamieszczamy  “Standardy Ochrony Małoletnich”   obowiązujące w Zespole Szkół im. Juliusza Verne’a w Kielcach.

Załącznik nr 1 do Zarządzenia z dnia 18 czerwca 2024r.
Standardy Ochrony Małoletnich w Zespole Szkół im. Juliusza Verne’a w Kielcach. Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304) oraz art. 7 pkt. 6 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606) Dyrektor Zespołu Szkół im. Juliusza Verne’a w Kielcach, z dniem 27.02.2024 r. wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których podstawowym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczniom szkoły, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.

Standard 1
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi, a personelem, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.
Podstawową zasadą relacji między małoletnimi, a personelem szkoły jest działanie dla dobra ucznia, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie, w szczególności:
1. Utrzymywanie profesjonalnej relacji z uczniami i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych uczniów;
2. Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z uczniami, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę i okazujące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy;
3. Kontrola nad wolnością uczniów, wyznaczanie jasnych granic i oczekiwań w relacjach z uczniami, egzekwowanie konsekwencji za ich nieprzestrzeganie, uczenie tym samym, że odpowiedzialność jest po stronie ucznia, a konsekwencje wynikają z jego działania;
4. Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych ucznia, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi- w tym niepełnosprawnego;
5. Uwzględnianie potrzeb ucznia oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów, w tym dostosowanie metod i form pracy dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ucznia niepełnosprawnego i ucznia zdolnego;
6. Równe traktowanie uczniów bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd;
7. Fizyczny kontakt z uczniem możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby ucznia w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sytuacyjnego;
8. Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec ucznia, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane;
9. Udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego,
10. Panowanie pracownika nad własnymi emocjami;
11. Jeśli uczeń i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on poufność wszystkich informacji dotyczących innych uczniów szkoły;

W relacji personelu z małoletnimi uczniami niedopuszczalne jest w szczególności:
1. Stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
2. Zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie uczniów;
3. Krzyczenie na uczniów;
4. Ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów;
5. Zachowywanie się w obecności uczniów w sposób niestosowny, np.: poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
6. Nawiązywanie z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksualnych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie uczniom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę;
7. Faworyzowanie uczniów;
8. Utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych pracownika;
9. Proponowanie uczniom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z uczniami lub w ich obecności;
10. Zapraszanie uczniów do swojego miejsca zamieszkania.

Standard 2

Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.
1. Standardem w szkole jest przeszkolenie wszystkich pracowników w obszarze prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania instytucji o możliwości popełnienia przestępstwa na szkodę małoletnich.
2. Szkoła:
1) Opracowała zasady reagowania w przypadku występowania wewnętrznych i zewnętrznych zagrożeń fizycznych i psychicznych oraz procedury reagowania Bezpieczna Szkoła;
2) Sporządza notatki służbowe w dzienniku elektronicznym dokumentujące zdarzenia zagrażające dobru małoletniego
3) Organizuje działania we współpracy z instytucjami pozaszkolnymi profilaktyczne w zakresie zapobiegania przemocy;
4) Udostępnia dane teleadresowe lokalnych placówek pomocowych, zajmujących się ochroną dzieci oraz zapewniających pomoc w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia i współpraca z tymi instytucjami.
Standard 3
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”
1. Każdy pracownik wie, komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi szkoły udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich.
2. Każda osoba w szkole jest osobą odpowiedzialna za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę ucznia oraz zawiadamiania sądu opiekuńczego.
3. W przypadku informacji, że uczeń może być krzywdzony, osoba ujawniająca sporządza notatkę służbową z uzyskanej informacji.
4. Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” jest dyrektor, pedagog, psycholog przy współpracy wychowawcy prowadzącego ucznia.
5. W przypadku ujawnienia zaniedbania przez rodziców, ich niewydolności wychowawczej, pedagog, psycholog lub dyrektor zawiadamia się Sąd Rodzinny.
6. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka albo osoby mu najbliższej, osoba ujawniająca zdarzenie bezzwłocznie dzwoni na numer alarmowy 112.

Standard 4
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów.
1. Dyrektor szkoły wyznacza pedagoga szkolnego jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie oraz prowadzenie rejestru interwencji oraz zgłoszeń.
2. Monitoring i ewaluacja Standardów prowadzona jest w oparciu o analizę dokumentacji wewnętrznej i korespondencji międzyinstytucjonalnej przez pedagoga szkolnego.
3. Rada Pedagogiczna co roku zatwierdza wprowadzone zmiany w Standardach i zgłasza wnioski dotyczące aktualizacji Standardów.
4. Dyrektor zamieszcza aktualne Standardy w wersji skróconej, na stronie internetowej w celu zapoznania z nimi całej społeczności szkolnej.

Standard 5
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.
1. Szkoła dba, aby osoby w niej zatrudnione – zarówno pracownicy pedagogiczni, jak i niepedagogiczni, w tym osoby pracujące na podstawie umowy- zlecenia oraz wolontariusze, stażyści i praktykanci, posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz nie stanowiły dla nich zagrożenia, zgodnie z art. 21, ww. Ustawy.
2. Przed dopuszczeniem do wykonywania czynności (rozpoczęciem pracy) z małoletnimi wymagane jest zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego.
3. Dyrektor Sprawdza czy kandydat na pracownika nie figuruje w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
4. Figurowanie w Rejestrach wyklucza możliwość zatrudnienia w szkole.
5. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu z zakresu stosowania Standardów jest wice dyrektor ds. administracyjnych.
6. Dokumenty potwierdzające zapoznanie pracownika z obowiązującymi standardami są przechowywane w sekretariacie szkoły.

Standard 6
Zasady i sposób udostępniania rodzicom lub opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania.
1. Pełny tekst procedury i dokumenty Standardów udostępnia się personelowi, małoletnim i ich rodzicom (opiekunom prawnym) w sekretariacie szkoły.
2. Wersja skrócona Standardów dostępna jest na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim oraz szkolnej stronie internetowej pod adresem https://verne-kielce.pl/
3. Uczniowie, rodzice uczniów (opiekunowie prawni) zapoznawani są ze Standardami podczas jednych z pierwszych zajęć i spotkań z wychowawcą, a pracownik- po zawarciu umowy o pracę.
4. Pierwsze zapoznanie rodziców uczniów (opiekunów prawnych) i uczniów ze Standardami następuje nie później niż w terminie 30 dni od ich opracowania i wprowadzenia.

Standard 7
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia oraz sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
1. Każdy pracownik szkoły jest osobą odpowiedzialną za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę ucznia.
2. W przypadku informacji, że uczeń może być krzywdzony, osoba ujawniająca sporządza notatkę służbową z uzyskanej informacji oraz poczynionych ustaleń .
3. Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” jest dyrektor, pedagog, psycholog przy współpracy wychowawcy prowadzącego ucznia.
4. W przypadku ujawnienia zaniedbania przez rodziców, ich niewydolności wychowawczej, dyrektor, pedagog lub psycholog zawiadamia się Sąd Rodzinny.
5. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka albo osoby mu najbliższej, osoba ujawniająca zdarzenie bezzwłocznie dzwoni na numer alarmowy 112.
6. Wszystkie zgłoszone incydenty i procedury podjęte w celu ochrony małoletniego, są odnotowywane w librusie przez wychowawcę lub pedagoga szkolnego.
7. Szkoła dodatkowo prowadzi rejestr w formie papierowej, który przechowywany jest w sekretariacie szkoły.

Standard 8
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
1. W szkole instaluje się i aktualizuje programy antywirusowe i zapory sieciowe zabezpieczające przed złośliwym oprogramowaniem oraz blokuje na komputerach i tablicach multimedialnych, treści niedostosowane do wieku uczniów w tym przede wszystkich treści pornograficzne. Szkoła korzysta z programu Beniamin.
2. Dostępna na terenie szkoły sieć WI-FI jest zabezpieczona hasłem.
3. W szkole regularnie prowadzi się zajęcia z zakresu zasad bezpiecznego korzystania z Internetu.
4. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści dyrektor podejmuje działania zgodne z procedurami.

Standard 9
Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.
I. Niebezpieczne treści (materiały pornograficzne, promujące nienawiść, rasizm, ksenofobię, przemoc, zachowania autodestrukcyjne)
1. Treści nielegalne lub niezgodne z regulaminem danej strony zgłaszane są dyrektorowi szkoły, który ustala okoliczności zdarzenia i sporządza Kartę przebiegu interwencji, a następnie powiadamia odpowiednio rodziców uczniów, organy ścigania, nakłada karę statutową, udziela wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
2. Obligatoryjnie organy ścigania lub sad rodzinny powiadamia się w przypadku naruszenia zakazu rozpowszechniania materiałów pornograficznych z udziałem małoletniego oraz treści propagujących publicznie faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołujących do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych.
II. Ochrona wizerunku
1. W szkole przy podpisaniu umowy pozyskiwane są pisemne zgody rodziców/prawnych opiekunów uczniów na przetwarzanie i wykorzystywanie wizerunku i zapisu fonicznego,
w tym rejestrowanie, zamieszczanie i rozpowszechnianie (publikację) uczniów na potrzeby dokumentacji fotograficznej i fonicznej działań podejmowanych przez szkołę. W miarę możliwości fotografowane są grupy uczniów, a nie pojedyncze osoby.
2. Nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania uczniów przechowuje się w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez instytucję u nauczyciela dokumentującego wydarzenie przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji.
3. Niedopuszczalne jest przechowywanie zdjęć i nagrań z wizerunkiem uczniów na nośnikach nieszyfrowanych lub mobilnych (telefonach komórkowych i pendrive).
III. Naruszenie prywatności
1. Informację o zagrożeniu naruszenia prywatności przekazuje się dyrektorowi szkoły, który podejmuje działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych oraz ustala, przy współpracy z inspektorem ochrony danych osobowych okoliczności zdarzenia. Osoby dotknięte zdarzeniem powiadamia się, by podjęły indywidualne środki zaradcze.
2. W przypadku poważniejszych zagrożeń i w sytuacji, gdy naruszenie prywatności jest spowodowane przez osoby spoza szkoły współdziała z organami ścigania.

IV. Cyberprzemoc
1. Uczeń, który stał się ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy (wyśmiewania, poniżania uczestników społeczności internetowej przy użyciu technologii cyfrowych, obraźliwych komentarzy, rozpowszechniania wizerunku, manipulowania zdjęciami itp.) zgłasza sytuację do wychowawcy lub dyrektora szkoły. Zgłoszenia może dokonać także świadek cyberprzemocy.
2. O zdarzeniu informuje się rodziców, którzy wspólnie z dyrektorem szkoły i koordynatorem ds. Standardów ustalają, czy sytuacja wymaga powiadomienia organów ścigania i czy odpowiedzialnym za to będzie rodzic, opiekun prawny czy szkoła, a ofierze przemocy zapewnia się pomoc.
3. W zależności od osoby sprawcy ustala się, czy istnieją przesłanki do zgłoszenia sprawy do sądu rodzinnego lub Policji (przestępstwa ścigane z urzędu), czy wystarczające będzie zastosowanie kar statutowych / środków oddziaływania wychowawczego.
V. Fake news
1. Wspieranie umiejętności medialnych ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci i włączenie zagadnienia dezinformacji do tematów działalności profilaktycznej.
2. Kontrola mediów społecznościowych pod względem działań mających na celu ograniczenie rozpowszechniania fake newsów oraz sprawdzanie publikowanych w sieci treści.
3. Reagowanie na potencjalne zagrożenie – prostowanie informacji, zgłaszanie dyrektorowi szkoły, jeśli treści są nielegalne lub niezgodne z regulaminem.

Standard 10
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
1. Celem planu wsparcia jest przede wszystkim zainicjowanie działań interwencyjnych w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu pomocy.
2. W ustalaniu planu wsparcia uczestniczy uczeń, jego rodzice, bądź opiekunowie prawni, wychowawca ucznia i pedagog/psycholog. Działania koordynuje i monitoruje dyrektor szkoły.
3. Plan wsparcia uwzględnia:
a) Zapewnienie uczniowi bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia popełnienia przestępstwa do organów ścigania,
b) Interwencję psychologiczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę interdyscyplinarną w tym zakresie.
Zadania pracowników szkoły, wiążą się głównie z pomocą w realizowaniu przez ucznia zadań dydaktycznych, opiekuńczo-wychowawczych i budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami i personelem szkoły.

Plik do pobrania SOM